Svenska Ford Cortinaklubbens forum
Keep the old Cortina´s alive !
Vänligen logga in eller registrera.
Aktuellt datum och tid är  2018-10-17, 19:27
Tillbaka till startsidan
Hem  Sök  Hjälp  Logga in  Registrera  Medlemmar

Nytt Inlägg Posta Svar
Svenska Ford Cortinaklubbens forum :: Teknikavdelning :: Problemlösning :: Fjäderbens gummi/lager  ::
Rollemolle
Newbie
Bild

Fjäderbens gummi/lager (2018-03-23, 22:47) citat  
Idag skulle jag byta ena kulleden på min Cortina -66, men när bilen ställts på pallbockarna och jag skulle vrida undan fjäderbenet, lossnade fjäderbenet från övre infästningen. Det verkar som att gummit separerat.
Nån som vet vad som behöver göras/bytas och om det finns finns delar från nyare modeller som passar och kanske är lättare att få tag på?

Dessutom vägrar kulleden släppa, trots att jag dragit åt avdragaren så mkt jag orkar, har även värmt bärarmen med gasolbrännare.

Tips och förslag emottages tacksamt.

IP loggad Status: utloggad Profil 
Svarsordning: första svaret sist :: första svaret först
Rollemolle
Newbie
Bild

Angående: Fjäderbens gummi/lager (2018-03-29, 09:56) citat  
Fick till slut loss kulbulten, med en annan avdragare.
Vill här samtidigt utfärda en VARNING!!! Se till att surra styrarmen, för den for iväg som en projektil när den väl släppte, vilket resulterade i en liten bula i skärmen!!! Om jag hade haft huvudet under skärmen, är jag säker på att jag hamnat på akuten, eller värre!!!

TACK Ulf för tipset med stötdämparlagring från Volvo 240!!!

Du skrev nåt om en svarvad hylsa... Kanske du eller någon annan har måtten på den hylsan... Har ingen svarv, men kanske en rörbit kan funka!?

Tacksam för alla förslag och tips.

IP loggad Status: utloggad Profil 
Nytt Inlägg Posta Svar

Software PBLang 4.67.16.a © 2002-2006 by Martin Senftleben & the PBLang-Team
Registrera dig för att göra inlägg ! Kontakta webmaster för att få upplåst registreríng av nya medlemmar.
Bild